KEUNE heeft een missie! Als familiebedrijf geloven zij er sterk in dat het hun verantwoordelijkheid is om goed te zorgen voor onze planeet en de mensen. En dit doen ze niet alleen voor zichzelf, maar vooral voor de toekomstige generaties! Want zij willen niet alleen een gezond bedrijf doorgeven aan de volgende generatie, maar ook een gezonde planeet.
Het Nederlandse familiebedrijf KEUNE maakt al ruim 100 jaar haarproducten voor professionals en is tegenwoordig in 90 landen actief. En dat zij echt geven om mens en milieu blijkt wel uit hun B Corp certificering. Deze internationale certificering is er voor commerciële bedrijven, die een positieve impact hebben op mens en milieu. Hiervoor moeten ondernemingen, zoals KEUNE, duurzaamheid een blijvende plek geven in hun onderneming. Bij de B Corp certificering wordt niet naar één aspect van een bedrijf gekeken, maar naar de hele bedrijfsvoering. Keune hecht hierbij veel waarde aan sociale verantwoordelijkheid, verantwoord ondernemen en langdurige samenwerkingen.
Eén van die langdurige samenwerkingen heeft KEUNE met een Veolia dochteronderneming. Het in Dronten gevestigde Flestic is gespecialiseerd in het produceren van allerhande kunststofverpakkingen, als het maar een fles of dop is. Deze verpakkingen worden in allerlei verschillende vormen en samenstellingen geproduceerd middels extrusieblaas-, spuitgietblaas- en spuitgiettechniek. Daarnaast beschikken zij ook over montage machines om verpakkingen, die uit verschillende onderdelen bestaan, te assembleren.
Door een navulbare fles steeds weer te vullen met de inhoud van de pouches wordt er minder plastic gebruikt. Dit scheelt zo’n 57% plastic per ml, op basis van zes pouches van 400 ml, ten opzichte van de vroegere flessen van 250 ml.
De So Pure-productformules zijn gebaseerd op suikerbietenafval. Hiermee wordt afval dus grondstof en de suikerbieten voegen ook nog eens voedende effecten toe aan de haarproducten.
Van geconcentreerde producten hoef je minder te gebruiken
Elke stap in de levenscyclus telt: van productie tot formules, van transport tot verpakking. En om de CO2-voetafdruk te reduceren, compenseert KEUNE alle onverminderde uitstoot met een gecertificeerd CO2-compensatieproject.
Om het navullen mogelijk te maken ontwikkelde Flestic een fraaie, navulbare dispenser in twee verschillende maten. Om de CO2-voetafdruk zoveel mogelijk te verlagen én ons afval her te gebruiken, wordt de fles uit gerecycled HDPE gemaakt. Deze wordt speciaal geleverd door Veolia UK en voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen. Omdat de verpakking ook een belangrijk deel van de marketing is, wordt dit gerecyclede HDPE in een specifieke kleur groen voor KEUNE gekleurd. In het ontwerp is meegenomen dat flessen tijdens het extrusieblazen een debossed KEUNE-logo krijgen. Het logo ligt dan als het ware in de fles, wat een extra luxe uitstraling geeft. De flessen zijn natuurlijk sterk genoeg om vele malen hergebruikt te worden. Met de sticker, die op de pouch zit, kunnen de hairsalons op de dop van elke fles aangeven wat de inhoud is. Het eindresultaat past hiermee volledig in de So Pure lijn én bij de doelstellingen van KEUNE. Daarmee is deze lijn zacht voor het haar en goed voor de planeet!
Meer informatie over gerecyclede verpakkingen?