Dat luchthaven Schiphol een wereld op zich is weten de meeste mensen wel. Maar naast de reguliere luchtvaartbewegingen zit er ook een hele industrie achter. Zo is KLM Engineering & Maintenance voor velen wellicht een onbekend onderdeel van KLM. Zij zijn een belangrijke schakel om de vliegtuigen van KLM én andere luchtvaartmaatschappijen in de lucht te houden.
Onderhoud
Net als je auto heeft ook een vliegtuig regelmatig onderhoud nodig. Dit verzekert de vliegmaatschappij ervan dat het vliegtuig veilig de lucht in kan en voorkomt tussentijdse storingen. Dit onderhoud vindt plaats bij KLM Engineering & Maintenance, dat bestaat uit vier Business Units; Component Services, Airframe, Engineering en Engine Services. Die laatste staat binnen KLM ook wel bekend als ‘De Motorenshop’. In de grote werkplaats worden verschillende vliegtuigmotoren aan een grondige inspectie onderworpen, onderhouden of zelfs geheel gereviseerd. Hier bevindt zich ook de Special Cleaning afdeling, een grote wasstraat met verschillende machines en een grote badenreeks. Hier worden de verschillende motoronderdelen gereinigd. Daarnaast worden de motoren ook gereinigd onder de vleugel. In dit artikel lees je meer over de werkzaamheden van Veolia bij KLM Engineering & Maintenance.
Water
Bij het vliegtuigonderhoud wordt het nodige water gebruikt, dat hierdoor verontreinigd raakt met chemicaliën, olie, kerosine en nog meer vuil. Om te voorkomen dat dit in het milieu terechtkomt, beschikt E&M over een eigen rioleringssysteem, dat volledig gescheiden is van de reguliere riolering. Al het afvalwater komt via dit gescheiden systeem binnen bij het KLM Milieucentrum, dat ook op Schiphol-Oost gevestigd is.
KLM Milieucentrum
Sinds april 2023 is Veolia volledig verantwoordelijk voor de operatie binnen het KLM Milieucentrum (KMC). Met de kennis van Veolia Industriediensten op het gebied van industriële afvalwaterzuivering en onze zusterbedrijven Veolia Water Technologies en SARPI-Veolia zetten we onze expertise in om het afvalwater dat vrijkomt uit de hangars en werkplaatsen, waar aan de vliegtuigen gewerkt wordt, te verzamelen, te reinigen en af te voeren.
De kans is groot dat je deze waterzuivering op Schiphol-Oost compleet mist, als je er rondloopt. Tussen alle hangars en kantoren staat een grijs gebouw, zonder ramen. Dit doet vermoeden dat dit de zoveelste hangar is. Maar niets is minder waar. In dit gebouw huist het KLM Milieucentrum (KMC) met een geavanceerde waterzuivering. In het gebouw van het KMC staat een fysisch-chemische zuivering voor procesafvalwater (PWZI). Naast het gebouw staan twee grote bassins, waarin het water uit het gescheiden riool wordt opgevangen. Dit moeten er twee zijn om te voorkomen dat er bij sterke verontreiniging of een storing de samenstelling van het water voor de zuivering verstoort raakt. Voordat het water in één van de twee tanks komt, wordt het eerst ontdaan van oliën en vetten. De afscheiding die daarbij ontstaat is gevaarlijk afval. Dit wordt verzameld en door een gespecialiseerd bedrijf later afgevoerd. Na meting van de exacte samenstelling van het water gaat vanuit de tanks de zuiveringsinstallatie in. In verschillende bassins worden speciale chemicaliën aan het water toegevoegd, waar de metalen en andere chemische stoffen zich aan hechten. Hierdoor ontstaan vlokken, die onder in de tanks bezinken en in andere tanks juist weer boven op het water komen drijven. Het slib dat zo gevormd wordt, wordt in een filterpers ontdaan van water, zodat er een droge cake overblijft. Het water uit het slib gaat terug de tanks in voor een tweede behandeling. De droge cake wordt als gevaarlijk afval afgevoerd en door specialisten verwerkt.
Het water dat ontdaan is van het slib belandt uiteindelijk in de effluent kelder. Dit water is zo schoon, dat het op het normale riool geloosd mag worden en via de normale biologische waterzuivering verder gezuiverd wordt. Natuurlijk worden er dagelijks monsters genomen om te controleren of de zuivering van het KMC voldoet aan de strenge milieueisen, die hieraan gesteld worden. De kleinste afwijking kan tot gevolg hebben, dat het water terug de buffertanks in gaat, om opnieuw gezuiverd te worden.
Naast de reguliere zuivering kan het KMC ook batch-gewijs kleinere hoeveelheden afvalwater, waarin gevaarlijke stoffen zitten, zuiveren met een speciale ONO-lijn (Ontgiften, Neutraliseren en Ontwateren). Hierin zitten bijvoorbeeld cyanide en andere zware chemische stoffen uit spuitcabines en de galvaniseringsafdeling.
Meer doen
Naast zuiveren van water kunnen we in het KMC ook water produceren. Dat klinkt misschien gek, maar voor de motorenwerkplaats en de galvaniseringsafdeling van KLM is gedemineraliseerd water nodig. Dit water, ook wel demiwater genoemd, is water waaruit alle zouten (mineralen) zijn verwijderd. Doordat dit water vrij is van kalk en zouten geeft het door zijn zuiverheid minder kans op corrosie als het in contact komt met metalen. Het laatste waterproces, waarvoor Veolia bij het KMC verantwoordelijk is, is het onderhoud en bijvullen van chloor doseerinstallaties voor proceswater in zeven gebouwen op Schiphol-Oost. Deze installaties zijn aanwezig om legionella in de proceswaterleidingen te voorkomen.
Omdat Veolia Industriediensten beschikt over een NIWO VIHB (Verwerker / Inzamelaar / Handelaar / Bemiddelaar) registratie xxHB, verzorgen we op het KMC ook de ontvangst, opslag en distributie naar eindverwerkers van gevaarlijk vast en vloeibaar afval. Omdat de afvoer van al dit afval via het KMC verloopt, zijn zij ook verantwoordelijk voor de interne registratie en administratie van al het gevaarlijk afval van KLM. KLM rapporteert o.a. deze gegevens aan de overheid.
Duurzaamheid
Veolia heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Het werken met chemicaliën, oliën en andere milieubelastende middelen voor het onderhoud van vliegtuigmotoren is noodzakelijk. Maar we moeten wel voorkomen dat deze middelen ons milieu belasten en zo de leefomgeving vervuilen. En dat betekent niet alleen dat we het afvalwater van deze middelen ontdoen, we zorgen er ook voor dat deze middelen op een duurzame manier worden verwerkt. Hierbij kijken we zo veel mogelijk naar hergebruik. Zo kan het slib, dat in essentie gevaarlijk afval is, verbrand worden. De restwarmte die hierbij vrijkomt, wordt weer hergebruikt in een warmtenet.
Zo werken we aan schoon en zuiver water voor Nederland.